tiistai 12. maaliskuuta 2013

Kasvissyöjänä lihansyöjien maassa

Kaikki sanoo, että koska oon kasvissyöjä, Korea on aivan väärä paikka mulle. Etten tuu saamaan ruokaa mistään, mihin mennään syömään. Elämän täytyy olla niin vaikeaa eikä mun ois kannattanu muuttaa tänne. Oli kyse sitten paikallisista tai muista vaihtareista, vastaanotto mun ruokavalioon on aina sama. Mutta miten oikeesti sekasyöjät voi tietää mistään mitään? Onko ne koskaan yrittäneet saada rafloista kasvisruokaa? Veikkaan että ei.

Suomessa syön harvoin kalaa, mutta mun periaatteita ja ruokailutapoja ei haittaa, jos täällä syödessä ruokaan on livahtanut kalakastiketta. Ongelma vain on se, että se on pahaa! Eli jos kalakastike ei ole ongelma, niin kuin se ei mulle oo niin kauan kuin se ei maistu läpi liian vahvasti, kaikki on hyvin!

Oon nyt ollut täällä kolme viikkoa ja en todellakaan nää nälkää! Oikeestaan joka paikassa mihin oon porukan kanssa tai yksin mennyt syömään, oon aina saanut jotain kasvisruokaa eteeni. Jos ei muuta niin joka paikasta saa ainakin bibimbapia (비빔밥) ja kaikenlisäksi se on hyvää ja halpaa! 

Bibimbap eli mixed rice. Annos sisältää yleensä
riisin lisäksi kasvisraasteita, sieniä, noria, kananmunan ja tulista kastiketta.
Esimerkkiannos 4000wonia eli alle kolme euroa.
Kuvassa lisäksi vieressä pikkulautasilla sidedishejä,
jotka kuuluu hintaan kaikkialla.

Lauantaina olin mun paikallisen parhaan kaverin Hongin kanssa kattomassa butoh-esitystä ja sen jälkeen jäätiin sinne paikkaan juomaan ja syömään niiden esiintyjien ja työntekijöiden kanssa. Tottakai tarjolla oli kaikkea muuta kuin mitä mää kykenen syömään, lähinnä mereneläviä. Mutta sitten kun paikan omistaja kuuli etten syö lihaa enkä kalaa, niin kyllä jostain kaivettiin mulle hyvin äkkiä topokkia, riisiä, salaattia ja naksuja. Ja juomaa mun mukiin kaadettiin kaikenmaailman äyriäistenkin puolesta. Ihania ihmisiä olivat!

Ehkä kaikista kamalin ruokaa koskeva järkytys mulle on täällä ollut korealainen leipä. Se on niin makiaa! En ymmärrä miksi kaikki leipä pitää muuttaa pullaksi laittamalla siihen sokeria. Onneksi samainen kaveri vei mut sunnuntaina saksalaiseen ravintolaan syömään ja sieltä sai pottuja ja oikeaa leipää. Maailma oli taas hetken aikaa vielä parempi paikka :-) Lisäksi vaihtaripojat kerto, että ihan meidän koulun takaportin vieressä on halpa take away -leipäpaikka, jossa saa oikeaa leipää, ilman lisättyä sokeria. Kävin tänään tsekkaamassa sen ja hyvin vähän englantia puhuvien tyttöjen avulla sain tilattua juustokasvislämppärin. Maistui!


Linkkivinkkinä kaikille Seouliin tuleville kasvissyöjille: täältä löytyy kattava lista kasvisruoka- ja kasvisruokaa tarjoilevista paikoista Seoulissa. Oon käynyt testaamassa joitakin näistä paikoista, sillä valinnanvara niissä on suurempi eikä ole pelkoa siitä, että tilatussa ruuassa olisikin lihaa. Lisäksi kasvisruokapaikoissa on usein menut myös englanniksi, sillä asiakaskunta on hyvin kansainvälistä ja useimmat paikat on etniseltä alkuperältään jotain muuta kuin paikallisia. Ja korealaisissa kasvisruokapaikoissa hangulit on vähintäänkin romanisoitu, joka jo helpottaa jos tuntee vähääkään korealaista keittiötä (tavan rafloissa useimmiten menu on vain koreaksi, joka on jo vähän vaikeampi pala purtavaksi jos seurueessa ei ole koreankielen taitajia).

Vaihtoehtoja kasvisruuan suhteen on monia, niinkuin ruokakulttuureita maailmassa: korealaista, intialaista, kiinalaista, lähi-itää ja vähän eurooppalaisia keittiöitäkin. Älkää siis pelätkö, ei täällä nälkään kuole! Ja usseimmiten muunmaalaisissa ravintoloissa on useita kasvisruokavaihtoehtoja, vaikkeivat ne varsinaisesti kasvisruokamestoja oliskaan..

Korealainen ruoka on ihanaa, jos pitää tulisesta ruuasta. Lihan ja kalansyöjille maailma on avoinna, mutta kyllä kasvisruokailijakin täältä löytää paikkansa.


Loppuun vähän asiaankuuluvaa musiikkia:


 


P.S. Jos asuu täällä huudeilla eikä vaikka omista omaa oikeaa keittiötä (niinkuin allekirjoittanut), kotitekoista, (lähi)kasvisruokaa voi tilata oman jääkaappinsa ja mahansa täytteeksi Pumpkinfacelta. En oo vielä testannut, mutta vaikuttaa oikein pätevältä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti